• Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2022/2023

• 23 czerwca 2023r odbyło się uroczyste zakończenie roku szkolnego. Zanim wszyscy udali się na zasłużony wakacyjny wypoczynek, społeczność szkolna spotkała się w sali gimnastycznej. Rodzice i uczniowie podziękowali nauczycielom za kolejny rok pracy oraz trud wkładany w wychowanie i rozwijanie pasji.

Pani dyrektor wręczyła nagrody i dyplomy za osiągnięcia edukacyjne, 100% frekwencję, aktywną działalność w Samorządzie Uczniowskim oraz w Poczcie Sztandarowym.

W krótkiej części artystycznej wystąpili uczniowie klas siódmych i ósmych. W kierunku naszych absolwentów ze strony młodszych kolegów padły ciepłe słowa oraz podziękowania i życzenia wszelkiej pomyślności.

Następnie uczniowie w salach spotkali się z wychowawcami  i odebrali świadectwa!

• Poznaj Polskę – ruszamy Szlakiem Piastowskim

•    Uczniowie klasy VIII a od początku roku szkolnego 2022/2023 planowali trzydniową wycieczkę dydaktyczno-turystyczną. Wybór trasy okazał się trudny, bo każdy miał inny pomysł, a relizacja pomysłu jeszcze trudniejsza, ponieważ koszt takiego wyjazdu znacznie przewyższał szkolne przyzwyczjenia. Projekt MEiN Poznaj Polskę  umożliwił wyjazd nie tylko tym, którzy od dawna planowali udział w wycieczce, ale także tym, którzy na to zasługiwali. Postawiliśmy na Wielkopolskę. Postanowiliśmy odwiedzić miejsca związane z kształtowaniem się państwa polskiego, a także ośrodki, które na przestrzeni wieków stały się ostoją polskości. Ci, którzy znali historię Dywizjonu 303, nie wyobrażali sobie, by nie odwiedzić Muzeum im. Arkadego Fiedlera w Puszczykowie. W wycieczce wzięli udział uczniowie z klasy VIII a, VIII b oraz VII a.

Zgodnie z założeniami projektu Poznaj Polskę w czasie trzydniowej wycieczki należy wybrać sześć punktów edukacyjnych wskazanych na stronie internetowej MEiN. My wybraliśmy dziesięć punktów edukacyjnych i wszystkie odwiedziliśmy.

Wyruszyliśmy 12 czerwca o 5.30 sprzed szkoły w Starej Niedziałce. Mieliśmy pewne opóźnienie, ponieważ niektórzy uczniowie nie dotarli na zbiórkę. Dwaj uczestnicy wycieczki rozchorowali się i musieli zostać w domach. Nie był to przyjemny początek wycieczki, ale później wszystko potoczyło się zgodnie z opracowanym harmongramem.

W poniedziałek odwiedziliśmy Mysią Wieżę w Kruszwicy, romańską kolegiatę pod wezwaniem świętych Piotra i Pawła w Kruszwicy,  Archikatedrę Gnieźnieńską oraz  Muzeum Archeologiczne w Biskupinie. Na Mysiej Wieży zaskoczyły nas białe myszki biegające pod nogami, w Gnieźnie podziw wzbudziły niezwykłe opowieści pani przewodnik, a w Biskupinie wszystko było fascynujące: historia odkrycia prasłowiańskiej osady, warunki życia ludzi sprzed 12 tysięcy lat (obozowisko łowców i zbieraczy), sprzed 6 tysięcy lat (osada pierwszych rolników) oraz sprzed przeszło 2700 lat (osada kultury łużyckiej).

Następny dzień nie zapowiadał się dobrze, było zimno i zaczynał kropić deszcz. Gdy płynęliśmy promem, by zwiedzić Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy, zastanawialiśmy się, co nas czeka na drugim brzegu. Okazało się, że czekały na nas fantastyczne opowieści. Na Ostrowie Lednickim archeologowie odkryli pozostałości jednego z najważniejszych grodów pierwszych Piastów. Na terenie dzisiejszego grodziska znajdują się pozostałości potężnych wałów obronnych i pałacu książęcego z kaplicą, w której odkryto baseny chrzcielne. Wszystko wskazuje na to, że na tej wyspie Mieszko I przyjął chrzest, a Bolesław Chrobry podejmował cesarza Ottona III.

Deszcz nie padał i zrobiło się trochę cieplej, więc ruszyliśmy do Poznania. O 12.20 rozpoczęliśmy zwiedzanie Muzeum Brama. Jest to miejsce wyjątkowe. Turyści nie znajdą w nim eksponatów, ponieważ historia początków państwa polskiego oraz Ostrowa Tumskiego w Poznaniu została opowiedziana w sposób nowoczesny, z wykorzystaniem multimediów i światła. Po krótkim odpoczynku w Cafe&Lunch Widoki ruszyliśmy  do Bazyliki Archikatedralnej, gdzie zeszliśmy do podziemi, by zobaczyć pozostałości świątyni przedromańskiej, groby monarsze księcia Mieszka I i króla Bolesława Chrobrego, a następnie mogliśmy podziwiać Złotą Kaplicę, którą wcześniej nazywano Kaplicą Pierwszych Monarchów lub Kaplicą Królów Polskich.

Komu pogoda odebrała dobry humor, ten – z pewnością – odzyskał go w Muzeum Rogalowym. Mele zasiadły, zaś szczuny zasiedli na ławeczkach, by obejrzeć pokaz na temat wypieku Rogali Świętomarcińskich. Tej, nie uwierzysz, ale niektórzy wystąpili w pokazie. Niektórzy zapamiętali kilka słów z gwary poznańskiej. Tej, wszyscy bawili się doskonale.

Program przewidziany na wtorek zrealizowaliśmy, więc ruszyliśmy do miejscowości Skrzynki w pobliżu Kórnika, gdzie mogliśmy zrgenerować siły w Centrum Tenisowym i Odnowy Biologicznej Rodan. Kolacja była pyszna, pokoje komfortowe, więc większość uczestników wycieczki postanowiła poleniuchować,  ale wśród nas znaleźli się tacy turyści,  którzy wybrali się na spacer Promenadą im. Wisławy Szymborskiej.

Trzeci dzień wycieczki rozpoczęliśmy od zwiedzenia Pałacu w Rogalinie, potem udaliśmy się do Puszczykowa, gdzie wnuk Arkadego Fiedlera opowiadał nam o swoim dziadku, zaś syn pisarza – pan Marek Fiedler – podpisywał zakupione książki. O 13.00 byliśmy w Kórniku. Wysłuchaliśmy fascynującej opowieści na temat historii Zamku, zrobiliśmy zdjęcia, zakupiliśmy pamiątki i stwierdziliśmy, że czas wracać. Trzeci dzień uświadomił nam, jak wielką rolę w historii naszego kraju odegrały determinacja, odwaga i pasja ludzi, którzy potrafili i potrafią stawiać sobie odważne cele, by potem konsekwentnie je realizować. Na pewno nie zapomnimy rodu Raczyńskich, Działyńskich i Fiedlerów. Jesteśmy przekonani, że  trzeba brać z nich przykład.

Proza życia kazała nam wrócić do Hotelu Rodan, gdzie zjedliśmy obiad. Potem sprawdziliśmy, czy nikt niczego nie zapomniał i ruszyliśmy w drogę powrotną. Po czterech godzinach jazdy autostradą A2 byliśmy w domu, TEJ!

Jolanta Jackiewicz-Szuba

• Poznaj Polskę – kierunek Magiczny Kraków

W tym roku nasza szkoła złożyła dwa wnioski o wsparcie finasowe z projektu Poznaj Polskę. Pieniądze zostały przydzielone, więc nadszedł czas na realizację wycieczek. Jako pierwsi w podróż wyruszyli szóstoklasiści, którzy zaprosili do udziału w wycieczce trzy uczennice klasy Va. Celem dwudniowego wyjazdu było uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego młodzieży poprzez umożliwienie jej poznawania Polski, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki. Zgodnie z założeniami projektu organizator wycieczki zaproponował grupie cztery punkty edukacyjne wskazane na stronie internetowej MEiN: Zamek Królewski na Wawelu, Katedrę Wawelską, Kraków jako zespół architektoniczny miasta oraz Opactwo Benedyktynów w Tyńcu.

Wyruszyliśmy 1 czerwca pociągiem Kolei Mazowieckich do Warszawy, a potem Pendolino do Krakowa. Chociaż z Mińska Mazowieckiego wyjechaliśmy o 7.23, na miejscu byliśmy już o 11.40. Po wyjściu z dworca przeszliśmy przez przejście podziemne i po 10 minutach staliśmy przed Bramą Floriańską, a stąd Drogą Królewską ruszyliśmy na Rynek. Okazało się, że Staro Miasto ma dokładnie taki sam układ ulic, jak w XIII wieku. Mogliśmy podziwiać Sukiennice i kościół Mariacki, przypomnieliśmy znane wszystkim legendy krakowskie i wysłuchaliśmy hejnału z wieży zwanej Hejnalicą. Strażnik odtrąbił go na cztery strony świata, a na koniec pozdrowił turystów.   Dowiedzieliśmy się, że Planty to taki park, który powstał w XIX wieku, w miejscu średniowiecznych fortyfikacji. Po drodze wstąpiliśmy na dziedziniec Collegium Maius, a potem pomaszerowaliśmy na Wawel, by o 13.00 rozpocząć zwiedzanie Zamku na Wawelu oraz Katedry, która wzbudziła wiele emocji. Zachwyciły nas wnętrza Katedry, podziemne krypty i groby najsłynniejszych Polaków, a także Dzwon Zygmunt. Po trzech godzinach zwiedzania zeszliśmy ze Wzgórza Wawelskiego przez Bramę Herbową prosto do restauracji Pod Smoczą Jamą. A potem wolniutko spacerowaliśmy deptakiem nad Wisłą. Odwiedziliśmy Smoka, który co 5 minut zionął ogniem, zatrzymaliśmy się przed pomnikiem najwierniejszego z wiernych psa Dżoka i około godziny 17.00 dotarliśmy do swoich apartamentów przy ulicy Dietla 32.  Marzyliśmy o odpoczynku, jednak trudno było oprzeć się kolejnej atrakcji, jaką okazał się wieczorny spacer po Krakowie, zakończony deserem w Jamie Michalikowej. Przy świetle księżyca Kraków wydał się jeszcze piękniejszy, więc wszyscy zgodnie obiecywali sobie, że wkrótce wrócą tu jeszcze raz.

Następnego dnia, po pysznym śniadaniu, wyszliśmy przed swoją kamienicę, a tam czekał bus i zawiózł nas do Tyńca. Tą samą drogą, którą przemierzyła księżna Anna Mazowiecka z powieści pt. Krzyżacy Henryka Sienkiewicza, ruszyliśmy w kierunku bramy prowadzącej do Opactwa Benedyktynów. Wspierając się na średniowiecznych murach, podziwialiśmy przepiękną panoramę. Nagle pojawiła się pani przewodnik, która pokazała nam kościół, klasztor oraz drzwi klasztorne pamiętające XI wiek.  Najpierw zaprowadziła nas do gotyckiego kapitularza, gdzie mnisi podejmowali decyzje, a następnie do skryptorium. Każdy zajął miejsce przy pulpicie, każdy otrzymał gęsie pióro i rożek z czarnym inkaustem. Na naszych pulpitach pojawiły się średniowieczne maksymy i przystąpiliśmy do przepisywania. Okazało się, że praca śrdniowiecznego skryby nie była łatwa, ale nam sprawiła dużo radości.

Potem wszystko potoczyło się bardzo szybko. Ostatni rzut oka na Wawel, na Skałkę, na Sukiennice, Pendolino do Warszawy Centranej, pociąg Kolei Mazowieckich do Mińska Mazowieckiego i o 15.20 uczniowie mogli powitać swoich rodziców. To była krótka, ale niezapomniana wyprawa.

Jolanta Jackiewicz-Szuba

Opinie uczestników wycieczki:

"Uważam, że w Krakowie wszystko jest ciekawe: Stare Miasto, Wawel, Tyniec, pisanie gęsim piórem. Podobał mi się hejnał z wieży mariackiej i pokój w hotelu. Wycieczka była tania. Kraków to piękne miejsce, dlatego chciałabym wybrać się tam ponownie." Zuzia W.

"Bardzo podobało mi się to, że wycieczka trwała dwa dni. Widzieliśmy wielki Dzwon Zygmunt. Polecam, bo było fajnie." Alan C.

"Podobało mi się Stare Miasto, pokój w hotelu i restauracja. Były piękne widoki." Karol L.

"Najbardziej podobał mi się hejnał  z wieży maiackiej, bo strażnik grał go na cztery strony świata, a potem do nas pomachał." Szymon P.

"Najciekwsze były zajęcia w Tyńcu, bo mogłam pisać gęsim piórem. Jama Michalikowa miała piękny wystrój." Julia M.

"W czasie wycieczki do Krakowa njbardziej podobał mi się Zamek na Wawelu. Bardzo smaczny był obiad w restauracji Pod Smoczą Jamą oraz torcik Michalik w kawiarni Jama Michalikowa. Pokoje okazały się zadbane, czyste i schludne." Maja K.

"Podobał mi się smok, który zionął ogniem, ale najlepsza była legenda o czarnej i białej damie, którą opowiedziała nam pani przewodnik." Bartek K.

"Wycieczka była super. Zwiedziliśmy dużo różnych miejsc. Pokój w hotelu miał piękny wystrój. Wszystkim smakowało jedzenie." Bartek Z.

"Wycieczka do Krakowa była ciekawa. Widzieliśmy Wawel, Barbakan i Bramę Floriańską. Najbardziej podobał mi się Szczerbiec." Szymon R.

• Sukces Amelii Sieradzan

• Mamy ogromną przyjemność poinformować, że uczennica klasy VII a

Amelia Sieradzan

zajęła III miejsce w III Powiatowym Konkursie Literackim ,,Odcienie”  w Kategorii I- uczniowie klas VII i VIII szkół podstawowych.

Konkurs zorganizowano dla osób zamieszkujących powiat, gminę i miasto Mińsk Mazowiecki. Jego celem  była prezentacja własnej twórczości przez utalentowanych uczniów.

Amelia napisała opowiadanie na temat ,,W życiu nie chodzi o czekanie aż burza minie. Chodzi o to, by nauczyć się tańczyć w deszczu”.

Finalistce konkursu serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

Elżbieta Araźna

• Zakończenie roku szkolnego 2022/23

• Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2022/2023 odbędzie się 23 czerwca 2023 r.

8.00 Msza Święta w Kościele NNMP w Mińsku Mazowieckim.
            9.30 Uroczystość zakończenia roku szkolnego 2022/2023 (sala gimnastyczna).

Po zakończeniu akademii zapraszamy na spotkania uczniów z wychowawcami.
          • DYF i C.P.U.

Już śpieszę z wyjaśnieniem tych skrótów. DYF czyli Digital Youth Forum to wydarzenie poświęcone edukacji w zakresie pozytywnego, kreatywnego i bezpiecznego korzystania z internetu. Adresowane jest do uczniów klas 7-8 szkół podstawowych i klas 1-5 szkół ponadpodstawowych. W tym roku 6 czerwca organizatorzy forum zebrali ponad 700 osób z całej Polski, które wzięły udział w kilku sesjach, byliśmy tam także i my, Marzena Jaroń, Natalia Buczek, Oskar Kosim i Wojciech Kolaszt. W trakcie spotkania wysłuchaliśmy dorosłych ekspertów i rówieśników, którzy kreatywnie wykorzystują internet, uczniowie mieli możliwość inspiracji i zdobycia konkretnej wiedzy. Najbardziej podobał nam się podobał wykład Tomasza Bilickiego, pedagoga, psychoterapeuty, który opowiedział „Jak dzięki internetowi można uratować komuś życie?”, dowiedzieliśmy się, że komunikatory i media społecznościowe są narzędziem mogącym uratować komuś życie, jak rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym, gdzie szukać wsparcia online u osób sobie obcych i znanych. Równie ciekawa i inspirująca była sesja Martyny Kaczmarek działaczki społecznej, modelki curvy. Jej wykład „Ciało – na lato, czy na lata?” podejmował tematykę ciałoakceptacji. Zapamiętamy także sesję Wiktorii Jędroszkowiak i Dominiki Lasoty o działaniach klimatycznych, takich jak Młodzieżowy Strajk Klimatyczny. Na koniec wysłuchaliśmy koncertu Zalii oraz obejrzeliśmy premierowo film „Dopamina”.

Po tak twórczym i niezwykłym dniu na uczniów czekała kolejna dawka wiedzy. Uczniowie wzięli udział w ramach C.P.U. Cyfrowej Przyszłości Ucznia, w warsztatach na temat samoakceptacji i samooceny, wizerunku w sieci i cyberspotów. W spotkaniu C.P.U. wzięło udział 25 uczniów z całej Polski. Poza pracą był także czas na relaks podczas integracji i wspólnych rozgrywek w kręgle.

Urszula Mastalerz

• Sukces Karoliny Wiak na konkursie

• 12 czerwca 2023 r. uczennica klasy VII Karolina Wiak odniosła wielki sukces zdobywając I miejsce w XIX Wojewódzkim Festiwalu Piosenki i Poezji Obcojęzycznej dla Szkół Podstawowych i Przedszkoli w kategorii poezja klas 4-8. Perfekcyjnie wyrecytowała wiersz „I was sitting by my window ” wykazując się talentem aktorskim, sceniczną odwagą i charyzmą. Konkurencja była duża jednak to Karolina była najlepsza. Serdecznie gratulujemy!

Monika Brewczyńska

• Mistrzowie Sudoku

• Dnia 7 czerwca w Szkole Podstawowej nr 2  w Mińsku Mazowieckim odbyła się gala wręczenia nagród  II Powiatowego Konkursu Matematycznego „Młody Mistrz Sudoku”. Laureatami  zostało trzech uczniów z naszej szkoły: Kinga Komuda, Magdalena Kowalczyk i Igor Korzeniak z klasy III.

Uczestnikom konkursu serdecznie gratulujemy!

• Wycieczka do Bałtowa

• W poniedziałek 29 maja uczniowie klas II i III pojechali na długo wyczekiwaną wycieczkę do Parku Jurajskiego w Bałtowie.

Po przyjeździe, na wszystkich uczestników czekało wiele atrakcji. Dzieci zwiedziły Zwierzyniec Górny, w którym z okien schoolbusa mogły podziwiać: alpaki, lamy, strusie i wiele innych zwierząt. Kolejną atrakcją wycieczki była Polska w Miniaturze. Zgromadzone miniatury zamków i pałaców zrobiły na uczniach niezwykłe wrażenie. Dopełnieniem nietypowej lekcji historii były ciekawe opowieści przewodnika. W Sabatówce uczniowie spotkali się z czarownicami, ich gawędami i czarodziejskimi sztuczkami. Obejrzeli pokaz baniek mydlanych i przeszli tunel odwagi. Duże zainteresowanie wzbudziła wizyta w  Muzeum Jurajskim i Prehistorycznym Oceanarium. Najważniejszym punktem programu była wizyta w  Juraparku, w którym dzieci przeszły ścieżką dydaktyczną, oglądały naturalnych rozmiarów figury dinozaurów i słuchały informacji na ich temat.

Do domu wszyscy wrócili pełni wrażeń, jakie przyniosła im wycieczka w świat dinozaurów.

Elżbieta Roguska

• Występ z okazji 50-lecia gminy

• W sobotę 27 maja dzieci z oddziałów przedszkolnych oraz uczniowie  klas II, IV i Va reprezentowali naszą szkołę podczas imprezy plenerowej z okazji 50-lecia Gminy Mińsk Mazowiecki. Młodzi artyści śpiewem i tańcem przedstawili następujące utwory:  "Witajcie w naszej bajce", "Chłopak z gitarą" i „Wielka woda".

Elżbieta Roguska

• Finał konkursu Omnibus 2023

• Dnia 31 maja w Szkole Podstawowej nr 1 w Mińsku Mazowieckim odbył się finał  Powiatowego Konkursu Wiedzy OMNIBUS 2023 w kategorii klas I-III. Naszą szkołę reprezentował Aleksander Rokicki z kl. III, który zajął trzecie miejsce. Gratulujemy Olkowi i życzymy dalszych sukcesów.